Mad og søvn - pige på 7 mdr.

25. maj 2010

Alder:
7 mdr.

Mad og søvn - pige på 7 mdr.

Hej Helen

Tak for en god brevkasse.

Vores datter på lige knap 7 måneder er efterhånden ved at komme godt i gang med skemaden, selvom hun stadig ikke spiser de helt store måltider. Vi har dog lidt svært ved at finde en god rytme, især for morgenmaden. Alma vågner hver morgen mellem kl 5 og 6, hvor jeg ammer hende, og hun falder ikke i søvn igen. Vi har prøvet at få hende til det, men hun er lysvågen og i hopla, så der er ikke noget at gøre. Til gengæld tager hun en morgenlur omkring kl 8, der varer ca. en halv time.

Jeg er lidt i tvivl om, det er bedst at give hende morgenmad før morgenluren eller efter? Og hvordan kan et fornuftigt skema for resten af dagen se ud? På nuværende tidspunkt spiser hun stort set ikke morgenmad - kun to til tre skefulde. Måske det kan være fordi jeg plejer at amme hende lige inden morgenluren, og så har hun ingen appetit?

Om en uge starter jeg på arbejde, og der vil jeg alligevel blive nødt til at stryge den amning, så det kommer måske til at give sig selv. Jeg har dog også en mistanke om, at hun ikke er særligt tosset med grød. Hvad kan man give hende i stedet for? Også som mellemmåltid om eftermiddagen? Jeg har forsøgt med øllebrød og yoghurt, men det var heller ikke noget stort hit, selvom yoghurten trods alt faldt i lidt bedre jord.

I forbindelse med opstart af arbejde skal vi til at give Alma flaske midt på dagen, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål til noget, som har undret mig. Er det nødvendigt altid at koge/skolde sutteflaskerne inden brug? Det er jo det, man umiddelbart bliver fortalt, men hendes madskål og skeer og glas bliver jo bare vasket op, så jeg kan ikke helt forstå, hvorfor det er ...

Annonce

... nødvendigt at koge flaskerne, og det er jo lidt mere besværligt end bare at vaske dem op.

Med hensyn til mad, hvornår ved jeg så, hvornår Alma er parat til at få noget mad, som kræver at hun tygger mere, såsom rugbrødshapsere, stykker af kogte kartofler, grøntsager og kød? Er der nogen tegn, jeg skal kigge efter? Jeg er lidt nervøs for at forsøge at give hende det, før hun er klar, - hvis hun nu kløjes i det.

Til sidst vil jeg høre, hvor mange timers søvn i døgnet et 7 måneders barn cirka bør have? Jeg er nemlig lidt nervøs for, at Alma får for lidt søvn. På nuværende tidspunkt sover hun omkring kl 19.30 om aftenen og står som sagt op omkring kl 5.30, hvilket giver omkring 10 timer. dertil sover hun morgenlur på en halv time, formiddagslur og eftermiddagslur, som varierer meget af længde, men som til sammen sjældent løber sig op til mere en halvanden time. Det giver 12 timer i alt, hvilket jeg tænker er lige i underkanten, da jeg har hørt, at de har brug for omkring 14 timer, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal introducere mere sovetid.

Har du evt. et forslag til det?

For en måneds tid siden siden sov hun længere lure om dagen, men efter vi er begyndt at have hende i klapvogn (Det er en stor sag, som kan lægges helt ned), sover hun meget kortere lure. Vi er dog meget glade for at have hende i klapvognen, da hun kan være meget mere med, når vi er ude, og generelt er meget gladere for at sidde i den end i barnevognen, men måske vi alligevel bør skifte over til barnevognen igen for at få hende til at sove mere? Det skal siges, at hun er glad og velfungerende, så vi kan ikke umiddelbart mærke på hende, at hun får mindre søvn.

De bedste hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor